Fælder du hår? Få 8 tips til at få problemet under kontrol!

Fælder du hår? Få 8 tips til at få problemet under kontrol!

Kender du også al for godt til, at dit hår fælder? Det er helt normalt at tabe meget hår hver dag, men du kan naturligvis også fælde for meget. Læs med her og få gode tips og råd til at hindre hårtab.

Af Bapoons frisør & hårguru
Indholdet er opdateret fredag d. 10. september 2021 og er oprindeligt udgivet onsdag d. 8. september 2021.

Er det normalt at hår fælder?

De fleste kender til, at man i nogle perioder fælder mere end andre. Der kan være forskellige faktorer, der spiller ind og dermed påvirker vores hårvækst, men de fleste oplever ofte, at de fælder mere om foråret end om efteråret.

Det er helt normalt, at vores hår fælder. I gennemsnit mister vi 50-100 hår hver eneste dag, alt afhængig af ens hårtype og hvor meget hår man har. Selvom det kan lyde af rigtig meget, så er det faktisk under en procent af alle de hår, som vi har på hovedet. Hvert 7. år udskiftes alt håret, dog gradvist, så vi ikke bemærker det. Det er derfor, at dit hår med tiden kan ændre farve eller struktur.

Hvis du fælder, behøver du derfor ikke at være bekymret. Du kan i perioder godt miste flere hår end normalt, men det er ikke unormalt, da det er hårets reaktion på stress, manglende vitaminer, for meget varmebehandling osv. Oplever du, at du fælder rigtig meget, er der nogle ting som du kan gøre for at give håret den rette pleje og behandling.

Den gennemsnitlige person har omkring 100.000 – 150.000 hår på hovedet. Du taber ca. 50-100 hår om dagen, og det er helt naturligt.

Typiske årsager til hårtab:

  • Stres
  • Hovedbundslidelser
  • Kost
  • Graviditet eller fødsel
  • Overgangsalder
  • Føntørring, glattejern, hårextensions osv.
  • Brug af hårstyling produkter

Hvorfor fælder man?

Hårvækst er forskellig fra person til person, og der kan være mange forskellige årsager til, at man fælder meget hår. Er du nervøs for, om der er noget galt, er det naturligvis vigtigt at finde ud af, hvad der ligger til grund for, at dit hår fælder.

Kost: Det er vigtigt for alle kroppens funktioner, at man får en sund og varieret kost. Dette gør sig også gældende for dit hår. Er du i tvivl, om du får de rigtige vitaminer og mineraler, som din krop har brug for, kan du med fordel supplere med en daglig multivitaminpille.

Hormoner: Ofte er vores hårvækst og om vi fælder forbundet med vores hormonbalance, som ofte ændrer sig både forår og efterår. Gravide kvinder og kvinder der starter eller stopper med p-piller, oplever også ofte, at de fælder meget i en periode.

Sygdom: I nogle tilfælde kan der ligge sygdom til grund for, at man fælder meget. Frygter du det, skal du tage kontakt til din læge. Nogle medicinpræparater kan også have hårtab som bivirkning.

6 tegn på at du fælder for meget og bør søge læge

Det kan sommetider være svært selv at finde ud af, om man fælder for meget eller ej. Du får her 6 tydelige beviser på hårtab, som du skal være særlig opmærksom på:

  • Høje tindinger
  • Pletvis hårtab
  • Hestehalen bliver tyndere
  • Du fælder ekstra meget i løbet af dagen
  • Håret på toppen bliver tyndere
  • Sporadisk hårtab

Heldigvis er menneskekroppen så smart indrettet, at den sladrer ret hurtigt, hvis der er noget galt. Fælder man meget, kan det derfor være en af kroppens tegn og signaler på, at der er noget, man bør være opmærksom ved eller ændre på.

Oplever du en af ovenstående tegn på hårtab, kan det være en god idé at tage en snak med din læge. Han eller hun vil højst sandsynligt kunne diagnosticere årsagen til, at du fælder meget hår og dermed hjælpe dig med den rette behandling mod hårtab.

Hvorfor fælder mit hår så meget?

Der kan være mange forskellige årsager til, at du i nogle perioder fælder mere hår end normalt. Dette skyldes ofte en fysisk eller en psykisk påvirkning af kroppen. I nogle tilfælde kan hårtab også vise sig at være arveligt.

En af de helt store årsager til hårtab og hår der fælder, er stress eller sygdom, da dette tager hårdt på kroppens ressourcer. Vores hår er nemlig utrolig følsom overfor fysiske og psykiske påvirkninger.

Hårtabet viser sig ofte først ca. 3 måneder efter endt sygdom eller stressperiode, men håret finder oftest hurtigt tilbage i en normal rytme igen.

En anden grund til at dit hår fælder kan være under og efter graviditet. Da det hormonelle system her for alvor er i gang, producerer du under graviditeten en større mængde mandlige hormoner. Dette vil dog hurtigt stabilisere sig igen efter fødslen.

Endnu en årsag til at dit hår fælder, kan være din kost. Dette kan ofte være en stor grund til, at dit hår fælder meget. Kosten er noget af det vigtigste for, at dit hår kan opnå den bedste struktur og derved holde sig pænt og glansfuldt – uden at du mister det. Det gælder derfor om, at du får styr på dine vitaminer og mineraler, samt de proteiner som dit hår har brug for. Hvis dit hår ikke får de rigtige vitaminer, mineraler og proteiner, vil dine hårsække blive svækket og gøre dit hår kruset, tyndt og trist.

8 gode tips til hvis du fælder meget

Selvom du ikke decideret lider af hårtab, kan det, især som kvinde, være irriterende at fælde for meget hår. Særligt hvis man ønsker sig et langt, fyldigt og glansfuldt hår.

For at mindske hårtabet, så du undgår at smide en masse hår, så får du her 8 gode tips til, hvordan du kan styrke dit hår, så du ikke fælder al for meget.

  1. Undgå stress

    Føler du dig stresset og har meget travlt med forskellige ting, vil der være stor sandsynlighed for at du mister flere hår end normalt. Det er derfor en god idé at være opmærksom på, hvad det er, der gør dig stresset og dermed forsøge at ændre på det. Bliver du bedre til at slappe af, vil du hurtigt opdage, at du holder op med at fælde så meget.

  2. Brug de rigtige hårprodukter

    Er din hovedbund irriteret og tør, vil det medføre hårtab. Du bør derfor bruge de hårprodukter og shampoo, som irriterer din hårbund mindst muligt. Her er økologiske hårprodukter ofte et godt valg.

  3. Hårstyling

    Hvis du styler dit hår på samme måde hver dag, for eksempel med en knold eller en stram hestehale, kan det skade dit hår og dermed føre til, at du fælder ekstra meget. Sørg derfor for at ændre på din styling, så du ikke sætter det på samme måde hver dag, så det ikke er de samme hårstrå der bliver bukket.

  4. Skru ned for hårbørstningen

    Ligesom med hårstylingen, kan det skade dit hår og føre til hårtab, hvis du børster dit hår ofte. Når du børster dit hår, trækker du i hårets rødder, og hvis du gør det for meget, risikerer du, at du mister mere hår. Du kan derfor overveje at få dit hår tyndet lidt ud, så det bliver lettere og ikke filtrer helt så meget.

  5. Vitaminer

    Hvis du mangler jern og B-vitaminer, er der stor risiko for, at du mister ekstra meget hår. Det kan derfor være en god idé at tage ekstra vitaminer til hår eller spise nogle bestemte fødevarer, som indeholder disse vitaminer. Det kan for eksempel være fisk, oksekød, æg og nødder.

  6. Tynd ud i håret

    Har du langt hår, kan dette være med til at føre til, at du fælder mere. Dette skyldes, at håret vejer mere og derved stresser rødderne, så dit hår fælder mere. Overvej eventuel at tynde ud i håret, så det bliver en lille smule lettere.

  7. Undgå varmebehandling

    Glattejern og hårtørrere kan på mange måder skade dit hår, og en af de negative ting er blandt andet, at dit hår vil risikere at fælde endnu mere. Undgå derfor at glatte eller føntørre dit hår hver dag, hvis du fælder meget.

  8. Giv din hovedbund massage

    Når din hovedbund er sund og rask, så har dine hårrødder det også meget bedre. En god idé er derfor at massere din hovedbund med en god olie, så dine hårrødder er sunde og friske. På den måde undgår du at tabe så mange hår.

Gode råd hvis du fælder meget

Du kan i perioder godt miste flere hår end normalt, og her findes der heldigvis et par gode råd, som gør, at du kan undgå at miste al for meget af dit hår.

Fælder du ekstra meget i perioder, kan du med fordel bruge nedenstående gode råd:

  1. Spis sund og varieret kost

    Vejen til et sundt og lækkert hår starter indefra. Det er derfor vigtigt, at du spiser en sund og varieret kost, der er rig på mineraler, vitaminer og andre gode næringsstoffer, som hår og krop har brug for. Særligt hvis du fælder meget hår, er det vigtigt at spise de rigtige ting.

    Hvis du gerne vil undgå, at dit hår fælder meget, er det en god idé at få nogle gode proteiner, sunde fedtsyrer og en masse vitamin- og mineralrige frugter, grøntsager og nødder hver dag.

  2. Vask dit hår rigtigt

    Ved du, om du har fint, tørt eller skadet hår? Hvis ikke er det en god idé at finde ud af, hvis du vil undgå kampen mod de fældende hår. En af synderne kan nemlig være, at du ikke bruger den rigtige shampoo, som passer til netop dit hår. Det er derfor vigtigt, at du bruger en shampoo, der passer til din hårtype, så du kan give dit hår den optimale næring.

  3. Børst dit hår nedefra og op

    Ligesom størstedelen plejer du sikkert at børste dit hår oppefra og ned. Ønsker du et længere og fyldigere hår, der ikke fælder, så er det på tide at ændre denne rutine. Ved at børste håret på den måde får du taget alle de små filtrede hår hele vejen ned til spidserne, hvor de kan ende som store knuder. Det er derfor en god idé at starte hårbørstningen nedefra og bevæge dig op ad for til sidst at ende med de sidste hår på toppen af hovedet.

  4. Vink farvel til den stramme hestehale

    Vælger du ofte at sætte dit hår op i en stram hestehale eller en knold, er det på tide at ændre på din frisure. Håret har nemlig ikke godt af at blive sat stramt op på samme måde hver dag. Vil du alligevel gerne have håret opsat, er tommelfingerreglen, at dit hår ikke må stramme, når du har det sat op, og hårelastikken skal derfor sidde lidt løs, hvis du vil være god ved dine lokker og undgå at miste en masse hår. De bedste elastikker til håret er scrunchies og spiralelastikker, da de er blidere ved håret end de velkendte sorte elastikker med det lille stykke metal.

  5. Prioriter din søvn

    En god nattesøvn er alfa omega for dit hårs velvære. Hvis du holder dig frisk i hverdagen, vil dette også hjælpe med at holde dit hår sundt og derved undgå, at dit hår fælder.

4 ofte stillede spørgsmål til hårfældning

Kan man redde hårtab?

Ja, man kan faktisk godt redde hårtab, hvis man gør noget ved det med det samme. Du kan forebygge skader på hårstrå og rødder og samtidig gøre håret stærkt ved at anvende hårprodukter, der er gode mod hårtab.

Kan man miste flere hår, når man er stresset?

Når man oplever følelsesmæssig stress, kan dette også medføre hårtab, selvom det ikke sker helt så ofte, som hvis man har fysisk stress. I situationer som skilsmisse, dødsfald eller lignende, kan det øgede stressniveau medføre, at dit hår fælder mere end normal.

Hvorfor fælder man meget efter fødsel?

Grunden til at man fælder meget efter en fødsel, skyldes ændringen af hormoner fra før fødslen til efter fødslen. Her er det især hormonet østrogen, der får håret til at forlænge sin vækstfase.

Hvor mange hår taber man om dagen?

Man taber mellem ca. 50-100 hår om dagen. I perioder kan man dog godt tabe lidt flere end i andre perioder. Så længe der vokser lige så mange nye hår ud, som der bliver tabt, bliver håret hverken fyldigere eller tyndere.

Artiklen er skrevet af
Skriv til Camilla

Camilla er Bapoons frisør & hårguru. Hun er ansvarlig for vores anbefalinger i denne kategori.

Bedøm denne artikel
16 stemmer, gennemsnit: 4.6 / 5