Drømmer du om langt hår? Få frisørens 8 tips til længere hår!

Drømmer du også om længere hår, så får du her frisørens 7 tips, der med garanti vil hjælpe håret godt på vej! Følg dem og lad dem gerne blive en del af din hverdag - du vil ikke blive skuffet over resultatet.

Af Frisør
Indholdet er opdateret onsdag d. 21. april 2021 og er oprindeligt udgivet mandag d. 19. april 2021.

Drømmen om langt hår og vejen dertil

Vejen til langt hår kan uden tvivl føles utrolig langsommelig… De fleste af os har har immervæk også nogle rutiner i hverdagen, som burde skydes fuldstændig til døren eller ihvertfald gentænkes!

Vidste du, at vores hår i gennemsnit vokser blot en centimeter om måneden?

Med en gennemsnitlig hårvækst på blot en centimeter må vi tænke ud af boksen for at speede processen bare lidt op.

Der er heldigvis hjælp at hente - og den får du lige her! Jeg må dog nok også hellere gøre dig opmærksom på, at der (selvfølgelig) ikke findes en magisk formel, der på magisk vis lader dig få langt hår overnight. Du kan dog fremskynde processen og hurtigere få længere hår.

Læs med nedenfor og få frisørens tips, mine bedste tips, til hvordan, at du endnu hurtigere kan opnå lange, sunde og smukke lokker.

1. Spring ikke en klipning over

Dette punkt vil nok for mange være en øjenåbner, men dette er faktisk ekstra vigtigt hvis ønsket er langt hår. For at få langt hår, så skal håret klippes regelmæssigt.

Sagt med andre ord bør du prioritere en klipning hvis du vil have længere hår.

Når lokkerne klippes regelmæssigt, klippes dine skadede og ødelagte spidser af, samtidig med, at du forebygger yderligere spaltning af håret.

Står du først i en situation hvor du oplever spaltede spidser, så vil de bevæge sig op af hårstrået og spalte endnu mere af det. Det er derfor en god idé, at få klippet spidserne regelmæssigt omend det kan virke lidt ironisk, at klippe håret for at få det længere…

Spaltede spidser fører til knækkede hårstrå.

2. Skær ned på den daglige hårvask

Emnet har efterhånden været vendt et hav af gange, men det kan ikke gentages for meget. Spring den daglige hårvask over!

Har du en daglig morgenrutine hvori hårvask indgår, så bør du ændre den. At vaske håret hver dag er ikke en god idé. Vi kan dog hurtigt blive enige om, at nyvasket og friske lokker er fantastiske!

Hver gang håret bliver vasket påvirker det hovedbunden og herunder hovedbundens naturlige produktion af talg (sebum og fedtstof).

Gå i stedet over til at vaske håret to til tre gange om ugen. Det vil uden tvivl kræve lidt tilvænning, men du får mere tid om morgenen OG du får en sundere hovedbund og dermed er vejen til langt hår banet!

I starten vil et skift fra daglig hårvask til et par gange om ugen uden tvivl give lettere fedtet hår. Brug derfor en tørshampoo på de dage hvor du føler trang til det. Hold ved i overgangen - du vil ikke fortryde det!

3. Vælg en shampoo og balsam der styrker håret

Måske du allerede har gjort dig tanker om hvordan du får længere hår, men det lykkedes bare ikke. Måske dit hår knækker? I så fald kan det måske tænkes, at du anvender den forkerte shampoo og balsam, der udtørrer håret.

Det kræver ikke hårprodukter til flere hundrede kroner flasken, men vælg gerne professionelle kvalitetsprodukter frem for den billigste to-i-en løsning fra supermarkedet.

Der findes faktisk specifikke hårplejeserier til netop skadet hår. Disse produkter styrker hårfibrene fra rod til spids og giver dermed lokkerne et godt udgangspunkt for en sund (og hurtigere) hårvækst.

Gode hårprodukter gør lokkerne stærkere og mindsker forekomsten af knækkede hårstrå, hvilket uden tvivl vil hjælpe dig med at få langt hår.

4. Vælg en let håropsætning eller drop den helt

Vidste du, at vores hårstrå er allermest sårbare når de er våde? Du bør derfor undgå at sætte håret op i en stram hestehale når det er vådt da det skader hårstråene. Vent derfor til håret er tørt - eller drop den helt.

Inkluderer dit hverdagslook at du sætter håret op, måske tilmed for stramt, så vil du opleve, at det skaber et stort pres på dine hårrødder i hovedbunden og at hårstråene knækker.

Hvis du har været i bad og håret dermed er vådt, så er det ekstra skrøbeligt. Du bør derfor ikke hverken gnide det for meget i håndklædet, rede det eller sætte det op - når det er vådt.

Du bør i stedet duppe håret let, ladet lokkerne lufttørre og så vidt muligt have løst hår.

5. Husk regelmæssig brug af et godt leave-in produkt

Oplever du slidt hår og knækkede hårstrå, så er selv en god shampoo og balsam sjældent nok til at genoprette hårets styrke. Du bør derfor sikre dig, at du får tilført håret den fornødne næring og pleje.

Du kan f.eks. tilføre håret ekstra næring og pleje med en god leave-in balsam, der sprayes eller smøres i håret efter hårvask.

Vælg gerne et leave-in produkt med protein i eller en variant specifikt til ødelagt og tørt hår. Protein styrker i øvrigt hårstråene yderligere.

Vidste du, at vores hårstrå består af protein? Det er netop derfor, at håret kræver protein for at kunne genopbygge en stærk struktur i det enkelte hårstrå.

Vælg en leave-in der hjælper med at forsegle og styrke håret samt mindske synligheden af spaltede spidser. Husk at påføre produktet i håndklædetørt hår og at det (selvfølgelig) ikke skal skylles - det skal blive siddende i håret.

6. Sæt din varmestyling på pause (eller minimer den drastisk)

Dette punkter handler i bund og grund om, at vi skal give håret en pause fra varmestyling med glattejern, krøllejern, føntørring el.lign.

En stor synder når det kommer til en svækket hårvækst er vores brug af varmeredskaber til styling af håret.

I den perfekte verden bør du lade håret lufttørre og lade det udfolde sig, som naturen har skabt det.

Hvis du har besluttet dig for, at NU skal du have langt hår, så er dette punkt utrolig vigtigt. Vigtigere end man måske lige skulle tro.

HVIS du ikke kan undvære dit glatte hår eller krøllede lokker og bare må anvende et varmeredskab, så husk lige det varmebeskyttende hårprodukt.

Du bør så vidt muligt undgå varm luft, når du føntørrer håret, hold i stedet hårtørrerens koldluftknap inde.

7. Skift dit hovedpudebetræk ud

Lyder det helt skørt, hvis jeg skriver, at at vejen til længere hår også kan starte i soveværelset?

Du kan faktisk sove dig til længere hår, hvis dit hovedpudebetræk er til det.

Det er nok de færreste der ved det, men det er ikke godt for vores hår at sove på et pudebetræk i bomuld. Når du vender hovedet på pudens vil den ru overflade skabe friktion, som i sidste ende kan få dine hårstrå til at knække.

Hvis du ønsker længere hår, så bør du investere i et hovedpudebetræk af silke - et silkebetræk!

Skifter du hovedpudebetrækket ud med et i silke, så vil du bl.a. opleve:

  • Reduceret friktion mod håret når du vender hovedet på puden.
  • Mindre filtret hår.
  • Bedre fastholdelse af fugten i håret, da fugten ikke opsuges af betrækket.

Forestil dig lige hvordan en ægte prinsesse sover? Det kan da kun være på et silkebetræk, ikke?!

8. Har dine hårstrå de rette byggesten?

Når det kommer til vores hårstrå, så er der (desværre) blot få ting vi kan gøre for at påvirke dem indefra, sådan rigtigt.

Udover en god shampoo, balsam og leave-in, der også går i dybden, så kan vi sikre os, at lokkerne har de rette byggesten til en sund og effektiv hårvækst.

Kosttilskud i form af hårvitaminer, der kan tilføre kroppen alt det håret skal bruge for en sund hårvækst - kan være et godt bud på de rette byggesten.

De fås i båd pille- og vingummiform. Det kan måske lyde skørt, men vælg hårvitaminer til kvinder, hvis du er kvinde og hårvitaminer til mænd, hvis du er mand. Der er faktisk forskel på hvad vi skal bruge, omend hår er hår.

Konklusion - vejen til langt hår

Jeg håber at ovenstående tips kan tage dig i retning af lange flotte lokker. Jeg ved at hvert og et punkt virker, så få dem indarbejdet i din hverdag og giv dit hår det bedste udgangspunkt for en god og sund hårvækst.

Bedøm denne artikel
16 stemmer, gennemsnit: 4.8 / 5